Днес ви срещаме с графити артиста ТakerOne - стенописец от Будапеща, активен от 2001 г. Започва с графити, а по-късно се насочва към мащабни стенописи, като сам усвоява техниката със спрей. Стилът му е фотореалистичен с абстрактни splash елементи, а целта му е да създава въздействащи творби, които обогатяват градската среда. Негови работи могат да се видят в САЩ, Великобритания, Испания, Австралия, Нова Зеландия и из цяла Европа. Той ще вземе участие в шестото издание на Sofia Urban Art Festival, което се организира от Sofia Graffiti Tour на 28 и 29 юни в София. Повече информация за събитието може да видите ТУК: https://fb.me/e/2N5gkSWgx
***
Как започна всичко – кога за пръв път взе спрей в ръка?
Започнах да рисувам в края на 2001 г., на 15-годишна възраст, с класическо графити и тагване. Тогава средата беше много различна – никой не си казваше „ще стана стенописец“ и на следващия ден да започваше да прави стенописи, както често се случва днес. Почти всички започваха като графити-райтъри, учеха се да използват спрей и се наслаждаваха на свободата, която това им даваше. За мен тагването беше забавно и вълнуващо, то ме задържа в процеса, докато развивах уменията си. Без тази игривост, която ме мотивираше да продължавам да уча и да се подобрявам, вероятно нямаше да стана артистът, който съм днес.
Кой беше първият ти голям проект, който почувства като истински „успех“?
Това беше фестивалът GarGar в Испания през 2018 г. Беше първият истински уличен арт фестивал, на който бях поканен, и го почувствах като голяма крачка напред. Цялото изживяване беше невероятно – бях заобиколен от талантливи артисти от цяла Европа, разговарях с тях, учех се от начина, по който мислят и работят – беше супер вдъхновяващо. Имах и късмета да получа доста голяма стена точно в центъра на селото, а от крайния резултат бях наистина доволен. Това беше повратен момент.
Защо избра фотореализма като художествен стил?
Много съм размишлявал по този въпрос. Чисто абстрактното изкуство никога не ме е докосвало истински – рядко ми говори нещо. С времето осъзнах, че това вероятно е свързано с характера ми – доста рационален и стъпил здраво на земята. Затова е логично, че ме привлича фотореализмът – това е стилът, който ценя и към който естествено се стремях да стана добър.
Разкажи ни за „пръските“ – твоя запазена марка. Как се появиха?
След като за първи път се пробвах във фотореализъм, ми отне над десет години, за да стигна технически до ниво, с което да съм наистина доволен. Преди това дори не ми пукаше дали имам собствен стил – нямаше смисъл да добавям нещо оригинално към нещо, което още не е добро. Но през 2017 г. нарисувах един портрет, при който за първи път почувствах, че съм „стигнал“ – че вече мога да реализирам каквото си представя, на най-високо ниво. И някак си, пръските винаги са били в главата ми, дори преди това. Но едва тогава си позволих да започна да експериментирам с тях. Те ми дават свободата да рисувам най-различни неща, но също така правят работата ми разпознаваема, което е и целта. И до днес експериментирам с тях – това е най-забавната част за мен.
Колко време ти отнема да направиш мащабна творба? Имаш ли някакъв ритуал, когато започваш?
Зависи от размера на стената и дизайна – някои стени отнемат няколко дни, други – доста повече. Разбира се, има процес на подготовка за всяко парче. А ако търсиш нещо като ритуал… може би имам. Опитвам се да използвам разпечатани референтни изображения, когато мога – просто е по-удобно от екран, особено на силна слънчева светлина. А когато приключа, имам малък ритуал: накъсвам листовете на малки парченца. Просто един финален жест, който казва: „готово е“. Оттук нататък дизайнът живее на стената, не на хартия.
Как избираш локациите за своите проекти – има ли място, на което мечтаеш да рисуваш?
Идеята, че артистите избират къде да рисуват, просто не е реалността. В повечето случаи рисуваме на това, което ни се предлага – или не рисуваме изобщо (освен по малки легални стени, ако изобщо ги има). Mечтата ми не е конкретна локация. Мечтая да имам възможността да направя огромна творба на оживено място, без да бързам. Което, разбираемо, рядко се случва – наемането на подемна техника и настаняване струват пари. Но бих искал някой ден да имам нужното време, за да създам истински шедьовър.
Казвал си, че искаш хората да се усмихват и да се удивляват, когато видят творбите ти. Кой момент те е развълнувал най-много?
Един момент, който наистина ми се запечата, беше на Mural Fest в South Salt Lake, Юта, през 2022 г. В деня на откриването един човек видя стенописа ми и просто му увисна ченето – като в анимационен филм. Но този път беше напълно реално. Наистина беше впечатлен. Такъв тип реакция е рядкост и беше невероятно да я видя. Това са моментите, които ми напомнят защо го правя.
Мислиш ли, че уличното изкуство може да промени възприятието на хората за града им – особено в сивото ежедневие?
Абсолютно. Един-единствен стенопис може напълно да промени усещането към дадено място, което хората минават всеки ден. В градовете, където всичко се движи бързо и е сиво и повтарящо се, уличното изкуство разбива този модел. Внася нещо неочаквано. Може дори да направи мястото по-човешко. В Нова Зеландия, рисувах стенопис точно до мястото, където живеех. И всеки ден, когато излизах (тогава все още работех като програмист), го виждах. И ме караше да се усмихвам. Това може да звучи дребно, но е огромна разлика в сравнение с… нищо.
Създал си изкуство в десетки страни. Има ли място, което особено те е вдъхновило?
Австралия определено изпъква. През 2023 г. направих 15 000 км пътешествие из страната и носех със себе си боя. Нарисувах стенопис с двe емута на едно малко крайпътно място, наречено Mundrabilla. Не беше нещо огромно или сложно, но значеше много за мен. Собствениците бяха супер щастливи, а мястото беше истинско и неподправено. Още по-специално беше, че и двeте емута в стенописа бяха по мои собствени снимки – единият от резерват, другият заснет в дивото по време на пътуването. Това преживяване наистина ми остана в съзнанието.
Забелязваш ли културни разлики, когато рисуваш в Западна Европа, Америка или Балканите?
Честно казано, това, което ме впечатлява най-много, не са разликите, а приликите. Където и да рисувам, хората идват и ми казват едно и също: че обичат да виждат как една обикновена стена оживява. Това ми показва, че този вид изкуство докосва нещо дълбоко човешко – инстинкт да реагираш на цвят, красота, разказ в публичното пространство. Реакцията е универсална – радост, любопитство, дори гордост, независимо от език или място. Това казва много за силата на изкуството – то прерязва всички бариери. Не е въпрос на място, а на човечност.
Какво правиш в дни, когато вдъхновението го няма?
Просто си казвам „майната му“ и правя нещо друго. Сериозно. Опитът ми показва, че дори когато не работя активно върху творчески проблем, той продължава да живее някъде в ума ми. Аз съм доста интроспективен човек и се опитвам да съм наясно с мислите си. Знам разликата между мързел и това да оставиш нещо да зрее. Понякога отнема дни или седмици, но моментът „аха“ винаги идва.
В свят, където уличното изкуство често е доминирано от мъже, виждаш ли промяна? Има ли жени-артисти, които те вдъхновяват или с които си работил?
Терминът „доминиран от мъже“ може да е подвеждащ в контекста на уличното изкуство. Често звучи така, сякаш мъжете съзнателно са изключвали други – но не това е реалността. Повечето улични артисти идват от графити културата, която е свързана с риск – рисуване нощем, незаконно, бягане от полиция. Това естествено е привличало повече мъже, но не защото жените не са били допускани. Просто по-малко жени са избирали да се впуснат в тази среда. Сега, когато уличното изкуство е по-прието и легални възможности са налични, виждаме все по-голям баланс – и това е страхотно. Но е важно да описваме тази промяна точно. А иначе – винаги съм обожавал работата на MadC. Така че – една от най-емблематичните фигури в световния графити е всъщност жена.
Ако трябваше да нарисуваш стенопис, вдъхновен от женската енергия – как би изглеждал?
Такъв въпрос всъщност показва едно често неразбиране за това как се създава изкуство. Хората често си мислят, че идеите просто извират от нас постоянно – като автомат за вдъхновение. А реалността е, че творческият процес е бавен, наситен, пластов. Не е просто „ето ти тема, сега направи нещо гениално“. Нужно е време, пространство, много скици и отхвърлени версии, докато визуалната идея се роди. Особено при стенописи, където мащабът е огромен и си в публично пространство с редица ограничения. Дори с толкова силна тема като „женска енергия“, не бих могъл веднага да визуализирам нещо – трябва време.
Какъв съвет би дал на млад артист, който иска да започне в тази сфера?
Упражнявай се, докато не развиеш изключителни технически умения, създай собствен стил и не бързай с успеха – постоянството и страстта ще отворят вратите с времето.
Прочети още
Виж всички
Джеймс Клавел: "Без жената мъжът е просто една нелепа шега" 10 Октомври 2025

8 нови сериала, които всички ще гледаме тази есен 09 Октомври 2025

Назад във времето: Историческите романтики, които ни разтапят 04 Октомври 2025

Коментари
Още от мрежата
Виж всички
Цитат на деня 11 Октомври 2025

На днешната дата, 11 октомври. Рождениците днес 11 Октомври 2025


Няма въведени кометари.